Педагогічна діяльність

Професійний стандарт вчителя

наказ Про затвердження професійного стандарту “Вчитель закладу загальної середньої освіти”

Наказом Міністерства освіти і науки України від 29 серпня 2024 р. № 1225 затверджено професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти».

Зазначений стандарт розроблено на заміну професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23 грудня 2020 року № 2736.

Метою розроблення нового професійного стандарту було приведення його структури та змістового наповнення у відповідність до вимог Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2017 року № 373, а також урахування досвіду використання професійного стандарту закладами освіти.

У професійному стандарті «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: 

  • визначено професійні кваліфікації;
  • окреслено можливі траєкторії здобуття професійних кваліфікацій залежно від здобутого ступеня освіти й спеціальності;
  • структуру опису компетентностей узгоджено із структурою дескрипторів Національної рамки кваліфікацій;
  • оптимізовано кількість компетентностей, необхідних для забезпечення виконання відповідних трудових функцій, тощо.
  • Міністерство освіти і науки України рекомендує використовувати професійний стандарт для:
  • розроблення освітніх програм підготовки фахівців за спеціальностями галузі знань «Освіта/ Педагогіка», іншими спеціальностями, що передбачають присвоєння професійної кваліфікації, визначеної цим професійним стандартом;
  • розроблення програм професійного розвитку педагогічних працівників та підвищення кваліфікації;
  • розроблення посадових інструкцій до відповідних посад;
  • оцінювання професійної діяльності педагогічних працівників, тощо.
Діюча нормативна база
Педагогічні ради

Відповідно до статті 40 Закону України “Про повну загальну середню освіту”:

1. Педагогічна рада є основним постійно діючим колегіальним органом управління закладу загальної середньої освіти (структурного підрозділу закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (у разі його створення).

Повноваження педагогічної ради визначаються цим Законом, статутом закладу загальної середньої освіти чи положенням про відповідний структурний підрозділ закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти.

2. Педагогічна рада утворюється за наявності не менше трьох педагогічних працівників. Усі педагогічні працівники зобов’язані брати участь у засіданнях педагогічної ради. Головою педагогічної ради є керівник закладу загальної середньої освіти (структурного підрозділу, що забезпечує здобуття загальної середньої освіти, закладу професійної (професійно-технічної), фахової передвищої чи вищої освіти).

3. Педагогічна рада:

схвалює стратегію розвитку закладу освіти та річний план роботи;

схвалює освітню (освітні) програму (програми), зміни до неї (них) та оцінює результати її (їх) виконання;

схвалює правила внутрішнього розпорядку, положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти;

приймає рішення щодо вдосконалення і методичного забезпечення освітнього процесу;

приймає рішення щодо переведення учнів на наступний рік навчання, їх відрахування, притягнення до відповідальності за невиконання обов’язків, а також щодо відзначення, морального та матеріального заохочення учнів та інших учасників освітнього процесу;

розглядає питання підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їх творчої ініціативи, професійної майстерності, визначає заходи щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників, формує та затверджує річний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників;

приймає рішення щодо визнання результатів підвищення кваліфікації педагогічного працівника, отриманих ним поза закладами освіти, що мають ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою освітньою програмою;

приймає рішення щодо впровадження в освітній процес педагогічного досвіду та інновацій, участі в дослідницькій, експериментальній, інноваційній діяльності, співпраці з іншими закладами освіти, науковими установами, фізичними та юридичними особами, які сприяють розвитку освіти;

може ініціювати проведення позапланового інституційного аудиту, громадської акредитації, зовнішнього моніторингу якості освіти та/або освітньої діяльності закладу загальної середньої освіти;

розглядає інші питання, віднесені законом та/або статутом закладу освіти до її повноважень.

4. Засідання педагогічної ради є правомочним, якщо на ньому присутні не менше двох третин її складу. Рішення з усіх питань приймаються більшістю голосів від її складу. У разі рівного розподілу голосів голос голови педагогічної ради є визначальним. Рішення педагогічної ради оформлюються протоколом засідання, який підписується головою та секретарем педагогічної ради.

5. Рішення педагогічної ради, прийняті в межах її повноважень, вводяться в дію наказами керівника закладу освіти та є обов’язковими до виконання всіма учасниками освітнього процесу у закладі освіти.

педрада

У Вінницькому ліцеї у 2024/2025 н.р. педагогічні ради відбувалися:

Атестація педагогічних працівників

Сертифікація

Сертифікація педагогічних працівників – це зовнішнє оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника, що здійснюється шляхом незалежного тестування, самооцінювання та вивчення практичного досвіду роботи. Сертифікація педагогічного працівника відбувається виключно на добровільних засадах.

Про особливості процедури реєстрації для участі в сертифікації завчасно можна дізнатися на сайті УЦОЯО.

Сертифікація 2024: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ

Школа молодого вчителя

Особистість може виховувати тільки особистість
К.Ушинський

Мета «Школи молодого вчителя»

Прискорення процесу адаптації молодих спеціалістів до навчально-виховної діяльності в школі, надання практичної допомоги малодосвідченим вчителям, формування творчого підходу до професії вчителя, формування професійних умінь і навичок, які відповідають сьогоднішнім вимогам педагогічної науки і практики, підготовка молодих спеціалістів до засвоєння прийомів і методів педагогічного дослідження і методів перспективного педагогічного досвіду.

Організація педагогічної інтернатури в закладі загальної середньої освіти здійснюється на підставі нормативно-правових документів:

📄 Закону України «Про повну загальну середню освіту»

📄 Наказу Міністерства освіти і науки України від 25.10.2021 № 1128 «Про затвердження Положення про педагогічну інтернатуру», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 грудня 2021 р. за №1670/37292.

Відповідно до Положення про педагогічну інтернатуру особи, які не мають досвіду педагогічної діяльності та приймаються на посаду педагогічного працівника – інтерни, протягом першого року роботи повинні пройти педагогічну інтернатуру.

Педагогічна інтернатура:

👉 організовується відповідно до наказу керівника закладу освіти, що видається в день призначення особи на посаду педагогічного працівника;

👉 має передбачати заходи, що забезпечать здобуття та/або вдосконалення професійних компетентностей і педагогічної майстерності протягом першого року професійної діяльності педагогічного працівника.

Зокрема це:

✅ супровід та підтримка у педагогічній діяльності з боку досвідченого

педагогічного працівника (педагога-наставника);

✅ різні форми професійного розвитку (відвідування навчальних занять, опрацювання відповідної літератури тощо).

Виконання обов’язків педагога-наставника покладається на педагогічного працівника з досвідом педагогічної діяльності, як правило, не менше п’яти років за відповідною спеціальністю (такою самою або спорідненою предметною спеціальністю або спеціалізацією).

У закладі освіти педагогом-наставником спільно з інтерном укладається Програма педагогічної інтернатури – документ, який передбачає комплекс заходів щодо забезпечення формування та/або розвитку компетентностей, рівня педагогічної майстерності, та затверджується наказом керівника закладу освіти.

Педагоги-інтерни 2023/2024 н.р.

Цифрова грамотність

Цифрові компетентності – це базова річ, без якої неможливо уявити ефективну роботу сучасного вчителя. В умовах періодичних локдаунів і карантинів саме цифрові технології дають змогу не зупиняти навчання, а безпечно продовжувати його в дистанційному або змішаному форматі. Тому сьогодні цифрова грамотність для вчителя стає пріоритетом.

Типова програма

Рамка цифрової грамотності

Місяць цифрової грамотності

Освітні серіали

Дія.Освіта

Діюча нормативна база щодо ведення класного журналу

Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг»

Закон України «Про електронні довірчі послуги»

Наказ МОН України № 676 від 25.06.2018 «Про затвердження Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти»

Наказ МОН України № 423 від 10.05.2011року «Про затвердження єдиних зразків обов’язкової ділової документації у загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів і форм власності»

Наказ МОН України № 496 від 03.06.2008року «Про затвердження інструкціїз ведення класного журналу учнів 5-11(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»

Наказ МОН України № 329 від 13.04.2011 року «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти»

Наказ МОН України № 1222 від 21.08.2013 року «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»

Наказ МОН України №1096 від 02.09.2020року «Про внесення змін до методичних рекомендацій щодо заповнення класного журналу учнів початкових класів Нової української школи»

ОСОБЛИВОСТІ ОФОРМЛЕННЯ КЛАСНОГО ЖУРНАЛУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Наказ МОН України № 21 від 09.01.2020 року «Про внесення змін до наказу МОН України № 1362 від 07.12.2018»

Наказ МОН України № 725 від 01.06.2020 року «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10.05.2011 № 423»

Лист МОН України № 1/9-596 від 03.10.2018 року «Лист-роз’яснення щодо застосування окремих положень Інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти»